Eerste maand als zelfstandige freelancer

Vrijdag 3 november 2017, mijn eerste maand als zelfstandige is om. En ja hoor, ik leef nog! Ook al is deze eerste maand waarschijnlijk slechts het startsignaal van een spannende carrière als freelancer, toch heb ik al veel geleerd. In deze blogpost vertel ik je over de vijf voornaamste gedachten die door mijn hoofd spookten tijdens deze eerste maand (en soms nu nog), en hoe ik er vanaf geraakte.

Iedereen die ooit als zelfstandige is begonnen, kent zeker en vast het gevoel dat bij zo’n opstart komt kijken. Euforisch en fier, maar ook lichtjes paniekerig en vatbaar voor stemmingswisselingen. Mijn eerste maand als zelfstandige is nog maar net om, en ik kan je verzekeren dat het een erg leerzame periode is geweest (en nog steeds is) waarin ik veel over mezelf te weten ben gekomen. Vandaag vertel ik je over de vijf meest opvallende gedachten die ik had tijdens deze eerste maand. Als collega-zelfstandige herken je je hier misschien in, en misschien kan ik (bijna-)starters ook zo een hart onder de riem steken!

“Was het wel verstandig om een eigen zaak te starten?”

Een erg moeilijke vraag, en meteen ook één van de vragen die het meest door mijn hoofd spookten. Eigenlijk denk ik dit nu nog soms, maar het begint te minderen naarmate ik wen aan mijn nieuwe situatie. Ze zeggen dat je je carrière best al zo snel mogelijk begint op te bouwen, maar als jongvolwassene met een huis, een lening en diverse verantwoordelijkheden moet je toch wel verdorie goed weten waar je aan begint. Het hielp me dan ook enorm om te praten met andere freelancers/zelfstandigen in hoofdberoep. Zij vertelden me dat deze gedachte volstrekt normaal is, en dat ze getuigt van een gezonde portie zelfkritiek. Weten dat elke zelfstandige met dit gevoel te maken krijgt, heeft me zeker geholpen tijdens mijn eerste maand als zelfstandige.

“Wat als ik geen klanten vind?”

Je plan van aanpak kan nog zo sterk zijn, je diensten of producten kunnen nog zo uniek en geweldig zijn, je begint ze niet vanaf dag 1 te verkopen. Daarom zijn vooral de eerste dagen of weken het zwaarst, omdat je je volop moet smijten op het promoten van je nieuwe zaak en het verkondigen van je naam aan de wereld. Klanten zijn er meestal nog niet, en daarom zit je lang met het onaangename gevoel dat je voor niets aan het werk bent. Ik heb echt vaak gedacht ‘Goh, wat als ik geen klanten vind? Wat als ik niet rond kom?’ Daarom is het essentieel dat je op diverse vlakken aan klanten probeert te raken. Neen, ze komen niet naar jou, jij moet gaan naar waar je klanten zijn.

Maak business cards, start een blog, wees actief aanwezig op sociale media, mail potentiële klanten, … Bij de eerste positieve reacties viel er dan ook een enorme last van mijn schouders. Maar de sleutel tot succes is volgens mij toekomstgericht werken. Ok, je hebt misschien nu al enkele klanten, maar hoe zit het voor volgende maand, en de maand daarna? Mijn motto: Werk tot dat je klanten moet doorverwijzen.

“Houd ik wel genoeg over aan het eind van de maand?”

Als voormalig werkneemster stond ik achteraf gezien niet genoeg stil bij hoe anders mijn inkomen nu zou zijn. Bye-bye aan het vaste loon, stipt op de eerste van de maand. Nu moet ik er volledig zelf voor zorgen dat ik aan mijn doelinkomen kom, en het is wel even slikken als je ziet dat je maar rond de veertig procent van je winsten voor jezelf overhoudt. Je beseft dat je meer dan het dubbel van je gewenste inkomen moet verdienen, en dan word je weer even stil. ‘Hoe ga ik dat ooit voor elkaar krijgen?!’, schreeuw je in gedachten uit.

Ik zorgde er dus meteen voor dat ik enkele vaste opdrachten te pakken kreeg, waar ik elke maand vrij zeker van kan zijn. Hierdoor heb je al een deel van de maandelijkse omzetberg beklommen en weet je toch al zeker dat je niet NIETS hebt. Naarmate de klanten vermeerderen en je beter wordt in het opstellen van facturen, schuift deze zorg een beetje naar de achtergrond. Een goede boekhouding en regelmatige check-up van je financiële situatie besparen je heel wat uren rekenwerk en onaangename verrassingen. Ook erg belangrijk: Een strakke opvolging van je betalingen. Een geautomatiseerd facturatiesysteem zoals Moneybird noem ik een ware zegen.

“Hoe regel ik al mijn administratie en papierstapels?”

Eén tip: Neem een boekhouder. De mijne heeft me niet alleen enorm geholpen bij mijn opstart en mijn heuse vragenwaterval overleefd, maar hij staat me ook met raad en daad bij indien nodig. Het geïnvesteerde geld verdien je er dubbel en dik mee terug, want er komen veel meer papieren en documenten bij kijken dan je verwacht als je start als zelfstandige. Een btw-nummer aanvragen, sociale bijdragen betalen, … En ook met een boekhouder is het belangrijk dat je zelf alles goed bijhoudt. Zoals gezegd is Moneybird erg handig, want je kan er niet alleen facturen en offertes mee opstellen, maar ook documenten voor je zaak in opslaan. Verder sla ik al mijn facturen (zowel inkomende als uitgaande) op in twee mappen: Betaald en niet betaald. Deze pas ik dan aan naarmate de betalingen lopen, zo heb ik steeds alles goed de gaten.

“Ben ik wel goed genoeg?”

Ahh, het goede oude gebrek aan zelfvertrouwen. Als starter in een zee van concurrentie heb je vaak het gevoel dat je er eigenlijk niet thuis hoort. ‘Kan ik wel functioneren als zelfstandige?’, ‘Kan ik de verantwoordelijkheid van een eigen bedrijf wel dragen?’, ‘Is mijn werk het geld wel waard?’, ‘Is mijn basiskennis bedrijfsbeheer wel voldoende?’ … Het duurt lang eer dat je deze gedachten van je af kan schudden, en ze halen me soms nog in. Maar eigenlijk kan ik met zekerheid zeggen: Ja. Ik ben het WAARD dat klanten hun tijd, geld en vertrouwen in mij investeren.

Iedereen die met passie voor zijn zaak gaat en weet waar hij of zij mee bezig is, is het waard. Betekent dat ook dat je steeds perfect werk levert? Neen. Maar dat doet niemand. Zolang je open communiceert met je klanten en ruimte inbouwt voor eventuele verbeteringen of aanpassingen, is er niets aan de hand. Wees niet te hard voor jezelf, en wees open over het feit dat je nog veel te leren hebt. Het werk dat jij levert kan nergens anders gevonden worden en is uniek.

Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Streef naar verbetering, maar gun jezelf ook soms een rustmoment en een verdiende beloning. Als zelfstandig freelancer heb ik beseft dat IK het centrale punt van mijn zaak ben, en dat er geen Karibu Design is zonder Katrien. Daarom is het belangrijk dat je er aan denkt om ook goed voor jezelf te zorgen. Je denkt misschien dat je tijd verliest, maar een pauze op tijd en stond zorgt voor een echte boost eens je terug aan het werk gaat.

Op naar een nieuwe maand!

Katrien

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan via de knoppen hieronder en schrijf je in voor de nieuwsbrief om wekelijkse updates te krijgen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.