Het vernieuwen van mijn eigen website was superleuk, maar ook erg uitdagend. Ik ben mijn perfectionistische zelf meermaals tegengekomen onderweg en heb er een heleboel uit geleerd. Dus wil jij ook de look van je bedrijf of website vernieuwen? Dan zullen deze zes dingen die ik leerde uit het vernieuwen van mijn eigen website je zeker helpen!
Als je mijn website al eens eerder bezocht, dan heb je vast gemerkt dat ze sinds enkele dagen een volledig nieuwe look heeft. En ja – ik ben er écht wel trots op! De nieuwe site toont veel beter wie ik ben en wat ik doe. Daarnaast heb ik ook heel wat geleerd uit dit hele proces. Die ervaringen wil ik dan ook graag delen met iedereen die de zin in ‘rebranding’ voelt kriebelen.
1. Plan je eigen project alsof je voor een klant plant
Voor webdesignklanten stel ik aan het begin van een project een overzichtelijke planning op. Ik schat het totaal aantal uren in op basis van de grootte van het project, splits het op in verschillende fases en bepaal deadlines per fase. Dat heeft een hoop voordelen:
- een duidelijk overzicht voor klanten;
- meer klantbetrokkenheid in het project;
- stiptere aanlevering van content door klanten;
- veel minder kans op vertragingen;
- een overzichtelijke planning voor mij door de opsplitsing in verschillende fases (installatie, ontwerp, afwerking, optimalisatie, …);
- realistische deadlines voor klanten zonder mezelf te veel druk op te leggen;
- betere inschatting van hoeveel projecten tegelijk mogelijk zijn.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zoals je ziet zijn er niet enkel voordelen voor de klanten, maar ook voor mij.
Als zelfstandige kan je volledig zelf bepalen wanneer en aan wat je werkt. Er is geen baas die over je schouder komt kijken en je op de vingers tikt. Superleuk! Maar dat kan ook een nadeel zijn. Taken die je niet zo leuk vindt of die minder vlot verlopen durven zonder goede planning wel eens naar de achtergrond te verdwijnen. Maar ook werk aan je eigen zaak komt vaak op de allerlaatste plaats.
Dat was ook bij mij reden nummer 1 waarom mijn website uiteindelijk véél later online ging dan oorspronkelijk gepland. Werk voor klanten gaat altijd voor, nieuwe opdrachten sloeg ik natuurlijk ook niet af. Zonder inkomsten is er namelijk geen bedrijf om te vernieuwen, toch? Dus na een vlotte start in de zomer van 2021 viel de rebranding van Karibu Design helemaal stil door een toestroom aan werk en de bijhorende overvolle planning.
Als je veel werk hebt, ben je vaak helemaal niet bezig met het werven van nieuwe klanten. Dat is ook een vraag die ik als webdesigner vraag krijg:
Mijn zaak heeft klanten genoeg! Heb ik dan wel een nieuwe website nodig?
Een website is niet enkel een manier om nieuwe klanten te werven. Het is als het ware je online uithangbord, in 2022 belangrijker dan ooit. Bestaande klanten vinden er makkelijk je contactgegevens op terug, je kan pronken met voltooide realisaties, je kan er veel gestelde vragen op beantwoorden of bijvoorbeeld online afspraakmogelijkheden aanbieden. Een goede website is een volwaardig teamlid van je bedrijf.
Bovendien vinden klanten een bedrijf zonder (professionele) website een stuk minder betrouwbaar.
Reden genoeg dus om zo’n rebranding zo vlot mogelijk door te voeren, klanten in overvloed of niet.
Plan je project dus in en geef jezelf een deadline. Voorzie ruimte genoeg voor het werk voor je klanten, maar kies bijvoorbeeld een vaste (halve) dag per week voor je rebranding. Of doe zoals ik en plan dagelijks één uur hiervoor in.
2. Houd je voortgang bij
Ik word altijd heel blij van het zien van groei en vooruitgang. Daarom houd ik ook zo veel van checklists; dingen afvinken geeft me erg veel voldoening. Vind je dat herkenbaar? Dan zal je net als ik ook erg veel baat hebben bij een voortgangsdocument voor je project of rebranding. Het motiveert en je ziet in één oogopslag hoe je project vordert.
Vernieuw je je website of ontwerp je een nieuwe huisstijl? Maak dan in een simpel Word- of Exceldocument een tabel met drie kolommen. In de eerste kolom maak je een lijst van alle pagina’s van je website of onderdelen van het designproces. In de tweede kolom kan je dan vinkjes zetten, of de cel inkleuren met een ‘statuskleurtje’. En in de laatste kolom is er plaats voor nota’s. Bij mij zag het er zo uit:
Vind je deze tabel handig? Klik hier om mijn gratis template te downloaden en gebruik ‘m zelf!
3. Jij beslist
Een tweede paar ogen kan soms van onschatbare waarde zijn bij het website vernieuwen of rebranden. Als je zelf de hele dag naar een ontwerp hebt zitten staren, raak je soms vast in een eindeloze cirkel van aanpassingen en twijfel. Een buitenstaander kan soms ook foutjes ontdekken die jij over het hoofd ziet. Vraag dus zeker aan je partner, een goede vriend of collega om ook eens een blik te werpen op je creatie.
Maar onthoud wel: de eindbeslissing ligt bij jou. Welke naam, welke kleuren, welk logo, welke verwoording, … Het is aan jou om dat te bepalen. Anderen kunnen hun mening en tips geven, maar JIJ beslist. Alleen zo krijg je een resultaat dat perfect toont wie jij bent.
4. Goed is goed genoeg
Als ik deze tip van begin af aan had gevolgd, was mijn website vermoedelijk al met kerst online geweest. Maar ik bleef dingetjes herwerken, stukken tekst anders verwoorden, … Het kon altijd NOG beter!
Mijn brein kwam telkens met nieuwe ideeën. Ik wilde mijn website gebruiken als uithangbord voor mijn webdesignkwaliteiten, dus wilde ik steeds de nieuwste designtrends integreren. Alleen: aangezien mijn website vernieuwen meer dan een paar maanden duurde, was er altijd wel ergens inspiratie te ontdekken. Er was altijd wel iets nieuwers, beters, moderners. Maar zoals het in onze digitale wereld zo vaak is, is iets dat gisteren splinternieuw was vandaag alweer bijna hopeloos verouderd. Je kán niet met alle trends meegaan. Kies daarom voor een hedendaagse look die tegelijkertijd ook als tijdloos kan gelden.
En bovendien: streef niet naar perfectie. Als je ontwerp goed is en je bent tevreden, trek er dan ook een definitieve streep onder en noem het ‘af’. Een website kan je ook na lancering nog tig keren aanpassen.
En nog een tip: verzamel je voorbeelden en inspiratie zoveel het kan VOOR de start van je project. Blijf je kijken naar andermans werk, dan blijf je leuke ideeën tegenkomen en is het heel moeilijk om bij je beslissing te blijven.
5. Je bent je eigen grootste vijand
Misschien herkende je de rode draad doorheen de vorige tips al: de grootste reden voor twijfel, uitstel, verwarring, ontevredenheid, … ben je zelf. Wees je dus erg bewust van je eigen zwaktes en laat ze niet de bovenhand nemen. In mijn geval speelde mijn perfectionisme me gigantisch parten. Bij jou is dat misschien uitstelgedrag of een gebrek aan timemanagement.
Pak die demonen dus actief aan en verlies het grote doel niet uit ogen. Zaken zoals een statusdocument of een goede planning helpen jezelf in het gareel te houden.
6. Ken je grenzen
Je website of bedrijf rebranden is iets dat je zoveel mogelijk zelf in handen wil nemen. Wat je zelf doet, doe je immers beter – toch?
Er zijn inderdaad honderden programma’s en apps waarmee je makkelijk een logo of website zelf kan ontwerpen. Maar als jij de theorie achter GOED design niet kent (en nee, goed design is niet hetzelfde als mooi design), kan je dan wel het maximale uit die tools halen? Op zo’n manier dat jij en je bedrijf al vanaf de eerste klik juist getoond worden?
Erken wanneer je hulp nodig hebt en neem een professional onder de arm. Hij of zij kan in een paar uur meestal meer realiseren dan jij in enkele weken. Het resultaat zal de investering meer dan waard zijn, en zo blijft er voor jou meer tijd over om te doen waar jij écht goed in bent: jouw zaak runnen!
Denk aan deze tips, en je website vernieuwen of bedrijf rebranden zal een stuk makkelijker verlopen. Wil je die splinternieuwe website ook nog eens zelf supersnel maken? Lees dan mijn tips om je website sneller te maken. Meteen goed scoren in Google? Zorg dan dat je je website ook van goede SEO voorziet. Hier lees je wat SEO is en hoe je eraan begint.
Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan via de knoppen hieronder en schrijf je in voor de nieuwsbrief om updates te krijgen!