‘SEO’. Als je op het internet aanwezig bent, heb je dit woordje alvast wel eens zien opduiken. Misschien heb of wil je zelf ook een website of blog, en dan heb je waarschijnlijk al gehoord dat SEO érg belangrijk is. Maar … wat is SEO nu eigenlijk, en hoe begin je er aan? In deze blogpost leg ik het je in mensentaal uit.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Dat klinkt misschien wel ingewikkeld, maar je hoeft helemaal geen webdesigner of hoogbegaafde te zijn om het te begrijpen. SEO is in se het optimaliseren van je website en content om zo een hoge positie in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) te behalen. Nog steeds Chinees? Lees dan verder.

Hoe werkt SEO?

In de praktijk draait het bij SEO allemaal om mensen te helpen die naar jou (content) op zoek zijn. Om dat klaar te spelen, moet de inhoud van je website of blog perfect zijn afgesteld op wat die mensen zoeken. Een voorbeeld:

Je bakt zo graag taarten dat je ze online wil gaan verkopen. Je maakt een website met een blogpagina om je taartenverkoop in de kijker te zetten. Op je blog post je regelmatig leuke artikels waarin je toont hoe jij die taarten maakt, welke ingrediënten je gebruikt, … Voor die artikels gebruik je zoekwoorden zoals ‘recept chocoladetaart’ of ‘perfecte botercrème’. En ja hoor, de bezoekers stromen met hopen naar je blog. Maar … de online verkoop heeft het nakijken. Hoe dat komt? Mensen die online zoeken naar een recept voor chocoladetaart, willen zo’n taart zelf bakken. Daarom is de kans klein dat ze op je webshop een taart zullen bestellen.

Zie je het probleem? In dit voorbeeld zijn er veel bezoekers, maar slechts enkele van deze bezoekers zullen klanten worden. De sleutel tot succes bij SEO is niet verkeer, maar het juiste verkeer. Je moet dus goed nadenken over het doel van elke pagina en elk artikel op je blog, en daar je zoekwoorden op afstemmen. En dat brengt ons meteen bij de volgende vraag …

Wat is SEO: Hoe bepaal ik de juiste zoekwoorden?

Heb je ooit al gehoord van een zoekwoordenonderzoek? Dat is je volgende stap. De kenmerken van een goed zoekwoord zijn:

  • Weinig concurrentie
  • Worden vaak ingegeven in zoekmachines
  • Passen bij de inhoud van je website

Online zijn er diverse tools te vinden om je bij zo’n zoekwoord analyse te helpen, bijvoorbeeld Google Trends of SEMrush (ook als plugin beschikbaar). Om bij ons voorbeeld van de taarten te blijven: Zoekwoorden als ‘online taarten bestellen’ brengen misschien een kleiner bezoekersaantal dan ‘recept chocoladetaart’, maar deze bezoekers zijn wel stuk voor stuk potentiële klanten.

Wat is SEO: Hoe optimaliseer ik mijn content?

Zodra je website zichtbaar is voor zoekmachines, beginnen deze machines je pagina’s te ‘crawlen’. Hiermee bepalen ze waarover je website of je blog gaat, en voor welke zoekwoorden ze elk van je pagina’s willen tonen. Dat klinkt als een bijna futuristisch proces, maar gelukkig kan je je via je content die resultaten flink beïnvloeden. De belangrijkste aandachtspunten:

  • Kwaliteit
    Zorg voor unieke en kwalitatieve content die bezoekers enkel en alleen bij jou kunnen vinden. Ook is het belangrijk dat je tekst goed leesbaar is!
  • Links
    Plaats slimme links naar kwalitatieve websites die een mooie aanvulling vormen op je content.
  • Zoekwoorden
    Kies de juiste zoekwoorden.
  • Metabeschrijving/meta description
    De metabeschrijving is het kleine stukje tekst dat Google toont in de zoekresultaten. Je past deze tekst via een SEO-plugin makkelijk aan en verwerkt er je zoekwoorden in.
  • Titels
    Schrijf opvallende titels die aantrekken tot lezen.
  • Afbeelding
    Relevante, passende afbeeldingen met zoekwoorden in de alt tekst verrijken je content op SEO- en leesvlak.
  • Vernieuwing
    Verouderde artikels interesseren niemand, dus zorg voor regelmatige nieuwe content.

Wat is SEO: Hoe optimaliseer ik mijn website?

Voor een website op WordPress zijn er diverse plugins die je helpen met SEO. Enkele voorbeelden zijn Yoast SEO of Google Analytics. Naast de content op je website zijn er nog twee andere belangrijke SEO-factoren: de structuur en de snelheid van je site.

De structuur

Vind jij het leuk om op een website minutenlang te moeten zoeken naar een bepaalde pagina? Ik alleszins niet. Zoekmachines trouwens ook niet, en daarom is een goede websitestructuur essentieel voor je ranking. Deze bepaalt namelijk of mensen makkelijk de nodige content kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat je gebruik maakt van slimme webdesign voor een website die ultragebruiksvriendelijk is.

De snelheid

In 2010 kondigde Google aan dat snelheid een nieuwe factor zou worden in de ranking van websites. Sindsdien legt Google namelijk een grote focus op het leveren van de beste gebruikservaring, en snelheid past perfect in dat plaatje. Diverse onderzoeken hebben al uitgewezen dat bijna de helft van internetgebruikers verwacht dat een website binnen twee seconden geladen is, en dat de meesten de website verlaten na drie seconden. Om te checken hoe snel jouw website is, kan je terecht bij tools zoals Pingdom.

Wat is SEO: De juiste links

Links zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van het hele SEO-verhaal. In het kort: Hoe meer websites linken naar jouw website, hoe beter je resultaten in zoekmachines zullen zijn. De reden hiervoor is simpel: Het is niet zo moeilijk om je content te optimaliseren, maar het is wel aartsmoeilijk om andere (kwalitatieve) websites te overtuigen om naar jou te linken. Als je dat voor elkaar krijgt, stijgt je betrouwbaarheid enorm. Belangrijk bij externe links:

  • Links in de content zijn beter dan links in je footer of zijbalk
  • Links naar gelijkaardige of relevante sites zijn beter 
  • Vermijd links van verdachte bronnen

Als je je content zichtbaar maakt via sociale media, stijgt niet alleen het aantal bezoekers. Zodra mensen je content gaan delen, stijgt ook je rankingresultaat.

En ze SEO’den nog lang en gelukkig …

Hopelijk is je vraag ‘Wat is SEO?’ nu (grotendeels) beantwoord. De wereld van SEO is groot en bovendien groeiende, maar met deze basic principes kom je al een heel eind.

Als je al deze zaken behartigt, zal je website of blog zeker beter scoren in de resultatenlijsten. Maar je hebt er wel geduld voor nodig. Zoekmachines doen er wel even over om hun data te updaten, aangezien jouw website zeker niet de enige is daarbuiten.

Denk er ook aan dat het tijd zal vergen om te ontdekken welke zaken voor jouw website werken, en welke niet. Er zijn geen magische trucjes om het SEO-proces sneller te laten lopen. Het principe is simpel: Zoek uit wat mensen willen, maak een website of blog die deze wensen vervult en optimaliseer voor zoekmachines.

Succes!

Katrien

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan via de knoppen hieronder en schrijf je in voor de nieuwsbrief om wekelijkse updates te krijgen!

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] WooCommerce bijvoorbeeld zorgt voor nieuwe blokken zoals ‘Product’. Yoast (dé beste SEO-plugin ooit) heeft ook enkele blokken […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *