Zo krijg jij meer bezoekers op je website

6 jun 2022

5 min leestijd

Lijkt jouw website qua bezoekersaantallen meer op de jaarlijkse taxidermistenvergadering dan op Tomorrowland? In dit artikel vertel ik je hoe je op drie slimme manieren voor meer bezoekers op je website kan zorgen. 

Je wil graag meer websitebezoekers, maar je hebt geen idee hoe je dat het best kan aanpakken. Geen zorgen – je bent niet de enige. Ongeacht hoeveel verkeer je op dit moment al hebt, bijna elke website-eigenaar vraagt zich af:

Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

Adverteren op Google of sociale media is een snelle fix voor meer zichtbaarheid, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast. Gelukkig kan je ook gratis voor meer bezoekers op je website zorgen als je het slim aanpakt. Online vind je honderden tips voor meer verkeer op je website, maar helaas werken deze methodes niet allemaal even goed. Mijn ultieme tip: optimaliseer je populairste pagina’s op de drie slimme manieren die ik in dit artikel uitleg!

Wat zijn de populairste pagina’s van mijn website?

Om die populairste pagina’s te kunnen inzetten voor meer bezoekers op je website, moet je natuurlijk eerst weten wat jouw populairste pagina’s zijn. Met populaire pagina’s bedoelen we pagina’s en/of blogberichten die het vaakst bekeken worden en via dewelke de meeste bezoekers binnenkomen op je site.

Waarom focussen op de populairste pagina’s?

Als je weet welke pagina’s op je website nu het meest bezocht worden, kan je beter begrijpen van waar dat verkeer komt en waar bezoekers naar op zoek zijn. Behalve veel verkeer is er vaak ook meer conversie (van bezoeker naar lead of klant) op die pagina’s.

Ga dus je marketingtactieken niet op automatische piloot enkel toepassen op de homepage en dienstenpagina(‘s) van je website. Die pagina’s zijn uiteraard belangrijk, maar vaak is het lijstje van populairste pagina’s op je site niet meteen wat je verwacht had.

Hoe vind ik mijn populairste pagina’s?

De makkelijkste manier om de best presterende pagina’s van je site te onthullen is via Google Analytics. Zelf kies ik steeds voor Google Site Kit om vlotjes een website met Google Analytics te verbinden.

Stappenplan: Zo installeer je een WordPress plugin.

Na de installatie op je website kan je met de handige installatiewizard van Google Site Kit in een handomdraai alles instellen.

Meer bezoekers op je website

Zodra je de wizard voltooid hebt, kan je na een aantal dagen (Google heeft even nodig om de eerste metingen te kunnen voltooien) de resultaten bekijken. Ga hiervoor naar Site Kit > Dashboard. Klik op het tabje Content. Hier zie je als eerste de zoekwoorden via dewelke mensen het vaakst op je website belanden in Google, en daaronder zie je de lijst met de meest bezochte pagina’s.

Meer bezoekers op je website

Zoals je ziet staat in mijn geval de homepage op plaats 1, gevolgd door mijn portfolio en de contactpagina. Op Karibu Design doen twee blogberichten het zo goed dat ze zelfs meer bezoekers genereren dan mijn dienstenpagina’s, die iets lager in de top tien staan. Bovendien geeft Site Kit je per pagina nog extra info zoals bounce rate (hoeveel procent van de bezoekers na het bekijken van deze pagina de website verlaat) en gemiddelde sessietijd (hoelang bezoekers gemiddeld op deze pagina spenderen).



Populairste pagina’s optimaliseren voor meer bezoekers op je website

Oké! We hebben onze populairste pagina’s gevonden. De volgende stap is het optimaliseren van deze pagina’s om meer bezoekers te krijgen. Want hoe meer bezoekers, hoe meer leads/inschrijvingen/klanten.

Hieronder geef ik je drie manieren om deze pagina’s te optimaliseren.

1. Laat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief

Zo’n driekwart van je websitebezoekers komen na hun eerste bezoekje aan je site niet meer terug. Neem het niet persoonlijk. 😉 Dat is een wereldwijd gemiddelde.

Daarom is het uitbouwen van een lijst van e-mailadressen erg belangrijk! Zo kan je toch nog op de radar van die grote groep eenmalige bezoekers blijven. En waar verzamel je de meeste e-mailadressen op je website? Juist: op de populaire pagina’s.

Met slimme plugins zoals OptinMonster kan je bezoekers makkelijk converteren.

Nog geen nieuwsbrief? Ik ben een grote fan van nieuwsbriefsoftware zoals ActiveCampaign of MailerLite. Met deze online tools is het creëren van een nieuwsbrief en een mailadressenlijst supersimpel.

2. Verbeter de SEO

Met goede zoekmachineoptimalisatie (SEO) zal je je bezoekersaantallen op stabiele, blijvende wijze zien stijgen. Om die goede optimalisatie mogelijk te maken, moet je eerst achterhalen welke keywords veel bezoekers genereren op je site. Daarvoor ga je weer naar Site Kit > Dashboard > Content.

Onder het titeltje ’top search queries for your site’ zie je een lijst van tien zoekbegrippen. Optimaliseer je populairste pagina’s voor die keywords om je score te stabiliseren en te verbeteren!

Meer bezoekers op je website

Is SEO compleet nieuw voor jou? In dit artikel help ik je op weg: Wat is SEO en hoe begin ik eraan?

3. Optimaliseer je sales funnels

Richten één of meerdere van je populairste pagina’s zich op het verkopen van een dienst of product? Verbeter dan de sales funnel op die pagina’s.

Een sales funnel is de reis die een klant aflegt op je website, van het binnenkomen op de website tot het afronden van een aankoop. 

Zorg voor een hoger gebruiksgemak, minder afleiding en meer call-to-actions op die pagina’s. Kies bijvoorbeeld voor opvallende knoppen met actief taalgebruik. Enkele voorbeelden:

  • Bestel hier
  • Koop nu
  • Vraag hier aan

Zet het product of de dienst goed in de verf door mooie foto’s en/of video’s en maak het supermakkelijk voor de klant om de aankoop te voltooien.


Et voila! Hopelijk kan je met deze tips aan de slag om meer bezoekers op je website te genereren. Last van uitstelleritis? Lees dan zeker mijn vijf tips tegen uitstelgedrag, of check één van de artikels hieronder.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan via de knoppen hieronder en schrijf je in voor de nieuwsbrief om updates te krijgen!



Ook interessant