Onderhoud je WordPress-website zelf met dit schema

12 okt 2021

7 min leestijd
Deze post werd gepubliceerd op 12 oktober 2021 en kan dus verouderde informatie bevatten.

Ken je de spreuk ‘liefde is een werkwoord’? Wel, dat geldt ook een beetje voor je website. Wil je je site gezond en veilig houden, moet je er regelmatig wat tijd in investeren. Helaas merken de meeste sitebeheerders pas dat ze iets te weinig aandacht aan hun site hebben besteed als er problemen opduiken en/of er dingen niet meer werken (ook een beetje zoals in een relatie). Tijd dus voor wat TLC voor je website!

Gelukkig is de gemiddelde website al helemaal happy met enkele minuutjes onderhoud per week. Hieronder heb ik een schema voor je opgesteld met de cruciaalste onderhoudstaken die je moet uitvoeren om je website gezond, veilig en snel te houden. Zo kan je helemaal zelf je WordPress website onderhouden! Ik heb er overigens ook een richtlijn bijgezet voor hoe vaak je deze taakjes best uitvoert.

Nog een belangrijke tip vooraleer je begint: Maak alvorens je aanpassingen uitvoert op je site steeds een back-up. Als er dan iets misloopt, kan je altijd resetten naar je back-up!

Wekelijks

Voer updates uit

Je WordPress-website kent drie soorten updates: voor je plugins, voor je thema(‘s) en voor WordPress zelf. Je site scant zelf continu voor updates. Of er updates beschikbaar zijn, herken je aan het update-icoontje in de balk bovenaan de site:

Of als je in de linkerbalk hovert op ‘Dashboard’:

Op die pagina krijg je een overzicht van alle updates die je site kon vinden. Let wel, sommige thema’s en plugins vereisen een licentie voor updates. Om alle updates steeds te krijgen moet je er dus voor zorgen dat je licentie-afhankelijke plugins verbonden zijn via je API-sleutel of licentienummer.

Sinds WordPress 5.5 kan je ook automatische updates activeren om zo wat tijd te besparen. In het overzicht van je geĂ¯nstalleerde plugins kan je achter elke plugin de auto-updates inschakelen.

Doe een veiligheidscheck

Laten we eerst even twee wijdverspreide misvattingen de wereld uit helpen.

  • Nee, hackers en bots richten zich niet enkel op grote websites. Ook kleine websites of websites van kleine bedrijven behoren tot de lijst van mogelijke doelwitten omdat ze vaker slecht beveiligd en/of onderhouden zijn en zo veel makkelijker te kraken zijn.
  • Nee, je merkt niet altijd dat er malware op je site zit.

Het is dus een goede gewoonte om je website wekelijks even door een veiligheidscheck te halen. Hier vind je online diverse tools voor. Sitecheck van Sucuri is een goede optie, ook bij VirusTotal kan je een link (of ook documenten) laten scannen.

Is je website gehackt? Met deze vier stappen grijp je snel zelf in. 

Doe een snelheidscheck

Ok, je site is nu up to date en je hebt de veiligheid gecheckt. Als derde wekelijkse taakje op checklist ga je nog even de snelheid van je website na. Deze zou elke week ongeveer gelijk moeten zijn maar lichte afwijkingen tot maximaal een kleine seconde zijn normaal.

Online tools om je snelheid te checken zijn GTmetrix, Pingdom of PageSpeed Insights van Google. Let er bij de eerste twee op dat je een locatie selecteert die zich zo dicht mogelijk bij je doelgroep bevindt. Richt je website zich op klanten in België en Nederland, heeft het immers weinig belang om te weten hoe je website in Hong Kong of Vancouver presteert.

Noteer eventueel elke week je resultaat zodat je het meteen merkt als de snelheid opeens drastisch verandert. Een fluctuatie zoals bij de website hieronder is normaal.

Nog een kleine opmerking over snelheidsresultaten: focus je niet te zeer op het behalen van een perfecte of groene score. Het allerbelangrijkste voor je bezoekers is de laadtijd. Zorg ervoor dat die steeds onder de limiet van drie seconden zit. Heeft je website langer nodig om te laden, dan zijn de tips van deze snelheidscheckers een goede leidraad om de snelheid te verbeteren. 




Maandelijks

Maak een back-up

Back-ups kan je op verschillende manieren maken. Hostingpartijen zoals Combell of Karibu Design đŸ˜‰ maken dagelijks een back-up van je site die je gratis kan opvragen. Daarnaast is het verstandig om via een back-upplugin op je website je eigen back-ups te maken. Ik maak hiervoor gebruik van UpdraftPlus, BackupBuddy is ook een goed alternatief.

Je kan deze plugins automatisch back-ups laten maken op wekelijkse of maandelijkse basis. Maar om verrassingen te vermijden, maak je best elke maand een handmatige back-up via je plugin en sla de bestanden dan op een externe locatie op. Dit kan bijvoorbeeld Google Drive, Dropbox, OneDrive, … zijn.

Blijf op de hoogte van hoe je website presteert

Met plugins als Google Site Kit of Monster Insights maak je op je website zelf verbinding met Google Analytics, PageSpeed en Search Console. Met deze tools blijf je steeds op de hoogte van hoe je website presteert op vlak van bezoekersaantallen en statistieken. Je krijgt er een antwoord op vragen zoals:

  • Hoe veel bezoekers had ik de afgelopen maand?
  • Uit welke regio kwamen deze bezoekers?
  • Surften de bezoekers voornamelijk mobiel of via een vaste pc?
  • Hoe lang bleven de bezoekers op mijn site?
  • Hoe veel pagina’s bekeek de gemiddelde bezoeker?

De antwoorden op deze vragen zijn goud waard als je je website zo optimaal mogelijk voor je bezoekers wil inrichten. Door Search Console kom je ook te weten via welke zoekwoorden je website gevonden wordt, hoe vaak een vertoning in Google geleid heeft naar een effectief bezoek aan je site, …

Driemaandelijks tot halfjaarlijks

Als je een drukke website met veel bezoekers hebt, voer je deze taken best elke drie maanden uit. Kleinere sites met niet zo veel content en/of bezoekers hebben voldoende aan een halfjaarlijkse uitvoering van deze taken.

Verander je wachtwoorden

Wachtwoorden zijn Ă©Ă©n van de belangrijkste elementen in de beveiliging van je website. Zorg steeds voor sterke, unieke paswoorden voor al je online accounts. Maar ook goede wachtwoorden zijn nooit 100% waterdicht, dus verander je wachtwoorden regelmatig.

Dat doe je onder Gebruikers > Profiel in je WordPress dashboard.

Vind je het moeilijk om al die sterke wachtwoorden te onthouden? Maak gebruik van een wachtwoordmanager zoals Google Password Manager die je wachtwoorden veilig voor je bewaard Ă©n ze invult zodat jij niet moet typen.

Controleer en verwijder spam

Als bezoekers reacties kunnen plaatsen op je website, komt er onvermijdelijk ook spam binnen. Met een plugin zoals Akismet houd je de grootste hoeveelheid spam al tegen, maar controleer om de zoveel tijd eens of de plugin per ongeluk ook legitieme reacties als spam heeft gemarkeerd.

Test je contactformulieren

Zo goed als elke website heeft minstens Ă©Ă©n contactformulier. Controleer elke drie of zes maanden eens of het formulier nog goed werkt. Komt het mailtje goed in jouw inbox aan? Krijgt de verzender een eventuele bevestigingsmail ook goed binnen? Belandt er niets in de spam?

Verwijder eventuele links die niet meer werken

Mettertijd zal je merken dat sommige links waar je naar verwijst op je website niet meer werken. Soms werden de links veranderd, in andere gevallen bestaan de pagina’s niet meer. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen en andere media. Oude links of andere content die niet werkt, komt niet goed over bij bezoekers en kan voor frustratie zorgen.

Zorg er dus voor dat jouw site geen verouderde links bevat! Je kan dit gemakkelijk checken met bijvoorbeeld Google Search Console. Log in en klik in het linkermenu op ‘Dekking’. Google toont je dan eventuele errors.

Optimaliseer je afbeeldingen

Niet geoptimaliseerde afbeeldingen zorgen voor onnodige laadtijd op je pagina. Zorg ervoor dat jij (en alle andere eventuele beheerders van de website) geen te grote afbeeldingen op de site plaatsen. Controleer dus regelmatig je mediabibliotheek en pas oversized afbeeldingen aan. Een bestandsformaat van meer dan 1MB is eigenlijk altijd te groot, qua afmeting is 2000px breedte (voor liggende foto’s die de volledige paginabreedte moeten kunnen bedekken) ook zeker voldoende.


Met dit schema kan je zelf aan de slag om je website een regelmatig basisonderhoud te geven. Vind je dit toch te tijdrovend of te ingewikkeld? Dan kan je natuurlijk steeds bij mij terecht. Ik steek je met plezier een handje toe met het tip-top houden van je website.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan via de knoppen hieronder en schrijf je in voor de nieuwsbrief om updates te krijgen!




Ook interessant

Wat is WordPress?

Meer dan 2 op 5 websites is gemaakt met WordPress. Om precies zijn te zijn: 42,9%. Een ongelofelijk cijfer als je bedenkt hoeveel websiteplatformen en...