Hoe schrijf je een goede ‘Over’ pagina

9 jul 2021

4 min leestijd
Deze post werd gepubliceerd op 9 juli 2021 en kan dus verouderde informatie bevatten.

De ‘Over’ pagina van een website wordt vaak een beetje vergeten. En dat is jammer, want het is een mooie gelegenheid om potentiĂ«le klanten te overtuigen. Maar hoe maak je dan zo’n ideale ‘Over’ pagina? Wat moet er allemaal in en waar moet je op letten? Dat lees je hier. 

Stel je voor: je ideale klant komt op jouw website terecht en wil een beetje meer te weten komen over de persoon achter het bedrijf. Welke beleving krijgt hij of zij op jouw ‘Over’ pagina?

  • Tja, weer eentje met een saaie opsomming van ervaringen en opleidingen.
  • Wat een tof mens! Hier heb ik volgens mij wel een klik mee.
  • Ehhh … WAAR is de ‘Over’ pagina?

Vaak zijn mijn klanten verbaasd als ze in hun maandelijkse bezoekersrapporten keer op keer de ‘Over’ pagina als Ă©Ă©n van de vijf meest bezochte pagina’s op hun website zien. Website-eigenaars zijn immers nogal laks als het gaat over de content van die pagina. Meestal wordt deze nog snel-snel vlak voor de afronding van de website erin geflanst. Hier heb ik me ook al schuldig aan gemaakt!

Wil je echter dat die potentiĂ«le klant een knoop doorhakt bij het bezoeken van jouw website (een bestelling plaatst, een sessie boekt, een reservatie maakt, …), dan wordt het tijd dat we je ‘Over’ pagina eens deftig onder de loep nemen. Klaar?

Grijp de aandacht met opvallende tekst

Je kent het wel, zo’n stukje tekst dat je aandacht plots helemaal te pakken heeft en dat je in een zucht uitleest. Dat is wat je wil voor je ‘Over’ pagina. Ga voor een opvallende eerste zin die je bezoekers als het ware aan de haak slaat. Schrijf gerust een paar kladversies, want meestal ga je niet voor je eerste poging. Let er ook op dat je je richt tot je ideale klant.

Benoem de problemen van je ideale klant

Welke problemen los jij voor je klanten op? Met welke zaken hebben ze nu moeite, waarom gingen ze op zoek naar iemand zoals jij? Zorg ervoor dat je deze pijnpunten benoemt. Zijn je klanten in tijdsnood, hebben ze nood aan ontspanning, krijgen ze te weinig klanten, …



Bevestig dat ze bij jou aan het juiste adres zijn

Nadat je de pijnpunten hebt benoemd, ga je je bezoekers vertellen waarom jij de geknipte persoon bent om die issues op te lossen. Wat is er zo uniek aan jou en jouw producten/diensten? Wat kan jij doen dat niemand anders kan?

Stel jezelf voor (jep, nu pas)

Je startte met het centraal stellen van de klant en zijn/haar problemen, daarna maakte je de overgang naar jezelf. Nu is het dus het perfecte moment om jezelf voor te stellen aan de lezer. Wie ben je? Wat drijft je? Hoe werk je? Wat zijn je waarden? Welke ervaringen heb je? Welke opleidingen? Details mogen!

Presenteer jezelf als autoriteit

Het is nu niet het moment om bescheiden te zijn. Haal al je zelfzekerheid uit de kast en beschrijf in geuren en kleuren welke voordelen er komen kijken bij een samenwerking met jou. Niet bang zijn dat sommige bezoekers afhaken als ze merken dat jullie geen match zijn, die klanten wil je sowieso kwijtraken.

Extra info

Schep nog maar een beetje op. Als je ooit een award gewonnen hebt of verschenen bent in de media (positief natuurlijk), dan vermeld je dat! Ook testimonials, quotes van klanten, projecten waar je extra trots op bent, … hebben hier allemaal een plaatsje verdiend.

Toon je menselijke kant

Je hoeft niet enkel stoer en zakelijk over te komen. Toon je persoonlijkheid met wat leuke weetjes over jezelf, je hobby’s, een leuke anekdote, …

Nodig de klant uit tot actie

Ok – genoeg gepraat. Tijd voor actie! Nu wil je dat de klant overgaat tot een boeking/bestelling/reservatie. Zorg dus voor een duidelijke call to action en vertel je klant precies wat je nu van hem of haar verwacht. ‘Boek hier’, ‘maak een afspraak’, ‘vraag je offerte aan’, …


Et voila – bij deze kan je hopelijk een heel eind verder met het schrijven van je ‘Over’ pagina. Neem de tijd en schrijf een kladversie (of 10) totdat je helemaal tevreden bent over de inhoud. Daarna pas ga je de lay-out perfectioneren en eventueel afbeeldingen toevoegen. Wil je verder ook een killer footer voor je website? Hoe je een goede footer invult, lees je hier. Wil je wat hulp bij het schrijven van een goed stuk tekst voor je pagina? Neem dan gerust contact met me op.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan via de knoppen hieronder en schrijf je  in voor de nieuwsbrief om updates te krijgen!




Ook interessant