Vier tips voor een optimale website footer

6 mei 2021

3 min leestijd
Deze post werd gepubliceerd op 6 mei 2021 en kan dus verouderde informatie bevatten.

De footer van je website mag dan wel helemaal onderaan staan, toch is dit een erg belangrijk element van je online aanwezigheid. Maar hoe richt je zo’n website footer optimaal in? Lees deze vier tips en ga ermee aan de slag! 

Wat is een footer?

De footer van een website is het onderste gedeelte van elke pagina op een site. Onder het pagina-specifieke gedeelte komt dus over de gehele website dezelfde onderkant terug. Het woordje ‘footer’ komt oorspronkelijk uit de drukwereld, want daar bedoelt men met ‘footer’ het vaste element onderaan elke pagina van een document. Denk aan paginanummering, bedrijfsnaam, … Op een website bevat de footer ook doorheen de volledige site dezelfde inhoud.

Een goede footer bevat informatie die je steeds toegankelijk wil houden voor je bezoekers, zoals links naar sociale media, nieuwsbriefformulieren, links naar je algemene voorwaarden of privacybeleid, … De moderne internetgebruiker zal ondertussen al automatisch naar de footer scrollen als hij op zoek is naar deze info. Qua design kunnen footers nogal verschillen en met de juiste insteek is een functionele footer een echte meerwaarde voor je website.

Als je niet zeker bent over hoe jouw WordPress website footer het best ingericht moet worden, geen zorgen. Hieronder geef ik je vier richtlijnen en als je er écht niet uitkomt, mag je me steeds een mailtje sturen met je vraag.



1. Links naar sociale media

Tegenwoordig is het bijna een verplichting om met je bedrijf aanwezig te zijn op sociale media. Doe je dat niet, kan je veel minder connectie opbouwen met je doelpubliek en kan je de bekendheid van je merk of naam moeilijker vergroten. Dat betekent niet dat je op ALLE sociale media aanwezig moet zijn. Kies één tot drie kanalen om een profiel op uit te werken en link naar elke profielpagina vanaf je website.

Moderne websites tonen deze links vaak in de vorm van icoontjes, aangezien de meeste logo’s herkenbaar zijn voor bezoekers. Een voorbeeld:

Website: Mauricio Ruiz Horses

De meeste WordPress-thema’s bieden diverse social media-icoontjes standaard aan.

2. Een uitgebreid navigatiemenu

Idealiter houd je je hoofdmenu vrij beknopt, met enkel links naar je belangrijkste pagina’s. Een uitgebreid menu kan perfect in je website footer geplaatst worden. Link in dit menu naar andere pagina’s die je zichtbaar wil maken voor bezoekers. Denk aan productpagina’s, privacybeleid, algemene voorwaarden, galerijen, evenementen, vacatures, …

Het is niet moeilijk om te beslissen welke pagina’s in je hoofdmenu horen, en welke je in de footer onderbrengt. Is de pagina essentieel voor de ‘reis’ die de bezoeker moet afleggen op je site? Dan hoort ze in het hoofdmenu thuis. Niet-essentiële, bijkomende info? Hup, naar de footer.

3. Je contactgegevens

Als bedrijfseigenaar toon je best ook je bedrijfsinformatie, zoals contactgegevens, in je footer. Dit kan dan gaan over je e-mailadres, telefoonnummer(s), adres, … Het tonen van contactgegevens zorgt voor credibiliteit en plaatst je als het ware ‘op de kaart’ voor je bezoekers.

4. Een formulier of Call to Action (CTA)

Een website wordt meestal verticaal ingericht. Je bezoeker begint bovenaan een pagina en scrollt vervolgens omlaag. Onderweg vindt hij of zij diverse informatie en tegen dat de footer bereikt wordt, hoop je dat de bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Bijvoorbeeld:

  • Een offerte aanvragen
  • Een bestelling plaatsen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Contact opnemen

Als het goed is heb je op de pagina’s zelf ook voldoende CTA’s, maar een extra formulier of knop in je footer is een sterke zet.


Je website footer is een fundamenteel deel van je website. In dit geval is ‘last but not least’ zeker van toepassing, want je footer als onbelangrijk detail behandelen is een grote fout. Met een goed CMS-systeem zoals WordPress is het bouwen van je footer niet zo moeilijk. Heb je een nieuw thema op het oog dat het bouwen van footers veel makkelijker maakt? Lees dan hier hoe je zelf een nieuw thema installeert. Wil je een plugin installeren voor originele social media-iconen of een nieuwsbriefformulier? Zo installeer je zelf een plugin.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het dan via de knoppen hieronder en schrijf je in voor de nieuwsbrief om updates te krijgen!



Ook interessant

Wat is WordPress?

Meer dan 2 op 5 websites is gemaakt met WordPress. Om precies zijn te zijn: 42,9%. Een ongelofelijk cijfer als je bedenkt hoeveel websiteplatformen en...